niedziela, 1 marca 2015

SERNIK POMARAŃCZOWY





  „ Lubię kiedy jest sobota
    Gdy po wszystkich już kłopotach
    Lubię śpiewać, lubię tańczyć
  Lubię zapach pomarańczy”….. tagadam, tagadam, tagada dam i tak podśpiewując sobie piosenkę T. Woźniaka radia „Złote Przeboje „ powstała inspiracja na   sernik pomarańczowy.
 Przerobiłam przepis na „Sernik z rosą”- klik ,  tak na „czuja” i okazało się, że „Czuj” stanął na wysokości zadania. To ciasto jest bardzo aromatyczne, kremowe i cóż tu więcej pisać- po prostu strzał w 10- kie. 
  Użyłam wszystkich możliwych części pomarańczy, oprócz zielonego ogonka. Nie wszystkie ogonki nadają się do użytku…… Zapraszam do przepisu.



SKŁADNIKI  na tortownicę o średnicy ok. 26- 27 cm

Spód :

  • 125 g mąki pszennej
  • 2 płaskie łyżki kakao
  • 3/4 płaskiej łyżeczki proszku do pieczenia
  • 63 g masła
  • 63 g cukru pudru
  • 1 żółtko
  • 1- 2 łyżki gęstej kwaśnej śmietany 
  • Mąkę wymieszać z kakao , proszkiem do pieczenia i przesiać. Dodać wszystkie pozostałe składniki i zagnieść ciasto ( można w malakserze ). Na dno tortownicy położyć papier do pieczenia i dopiero zapiąć obręcz. Wylepić mokrymi palcami dno , schłodzić 15 minut w lodówce i podpiec w nagrzanym piekarniku ( 180 st. C) około 10- 15 minut.


Masa serowa :
  • 1 kg białego śmietankowego sera  zmielonego lub sera śmietankowego wiaderkowego ze sprawdzonej mleczarni ( miałam z lokalnej)- musi być "pewniak", bo nie wyjdzie
  • 250 g serka mascarpone
  • 1/2 szklanki mleka 2%
  • 2 średnie jajka
  • 4 żółtka ze średnich jaj
  • 2 budynie waniliowe bez cukru
  • 1 i 1/3 szklanki cukru ( szklanka 250 ml)
  • 2 łyżki likieru pomarańczowego
  • 2 - 3 łyżki skórki pomarańczowej smażonej - posiekanej
  • skórka z 2 pomarańczy  starta na średniej lub grubej tarce ( pomarańcze wymyć i sparzyć wrzątkiem )
  • Do misy włożyć zmielony ser, dodać mascarpone i krótko zmiksować- do połączenia składników. Jajka, żółtka i cukier ubić mikserem. Budynie rozpuścić w 1/2 szklanki mleka. Do masy serowej wlać masę jajeczną, masę budyniową, likier i całość zmiksować do połączenia składników. Dodać startą skórkę pomarańczową, skórkę smażoną i wymieszać łyżką. Wylać rzadką masę na podpieczony spód . 
  • Piekarnik nagrzać do temperatury 180 stopni C . Wstawić formę z sernikiem na pierwszą półkę od dołu i piec 15 minut. Zmniejszyć temperaturę do 120 stopni C i piec jeszcze 95 minut. Po tym czasie wyjąć sernik i rozprowadzić masę pomarańczową. Wstawić do piekarnika i zapiekać jeszcze 15 minut.
  • Sernik wyjąć z piekarnika, ostudzić nie odpinając obręczy i wynieść w chłodne miejsce na ok. 12 godzin lub wstawić do lodówki.
Masa pomarańczowa do zapieczenia :
  • 2 obrane pomarańcze - albedo, którego nie można do końca usunąć w niczym nie przeszkadza
  • 1 kopiasta łyżka cukru trzcinowego
  • 1/3 płaskiej łyżeczki kurkumy
  • słoiczek konfitury pomarańczowej niskosłodzonej - 210 gram - jest taka w sprzedaży z wiórkami skórki pomarańczowej
  • 2/3 szklanki kwaśnej gęstej śmietany

  • Obrane pomarańcze pokroić w kostkę. Do rondelka przełożyć konfiturę, pokrojone pomarańcze, dodać kurkumę i smażyć na dość silnym ogniu ( mieszać co jakiś czas) do gęstości lejącego miodu ( ok. 25 minut). Masę ostudzić.
  • Do zimnej masy dodać śmietanę i krótko zmiksować. Taką masę wyłożyć na upieczony sernik i dopiec.
  • Moja uwaga - serniki, które muszą odstać ileś godzin nie powinny być pieczone w tortownicy metalowej niepowlekanej. Mogą mieć metaliczny posmak.
SERNIK CZYTELNIKÓW :


14 komentarzy:

  1. Ciekawy i smaczny przepis pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana Różyczko bardzo dziękuję za komentarz.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  2. To musi być pyszne! Pozdrawiam serdecznie
    Beata z Wrocławia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Beatko. Naprawdę było pysznie, we dwójkę zjedliśmy właściwie w 1,5 dnia. Takie łasuchy jesteśmy. Dziękuję bardzo.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  3. Sernik turbo-pomarańczowy, istotnie, odważnie poleciałaś z ilością pomarańczy i udało się znakomicie.
    A ja powoli wracam na łono blogerskie, delektuję się pomysłami, smakami.
    Danusiu, śladem wygrzebanych peerelowskich przebojów czekam z utęsknieniem na sobotę.Pozdrawiam Cię serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wracaj Bożenko, bo brakuje Ciebie w sieci. Kiedy jesteś w domu, to mam wrażenie jakbyś była tuż za miedzą. Ja też czekam na weekend, bo Mąż mi szykuje wyjazdową niespodziankę urodzinową - 7 marca kończę ...naście lat + .....dziesiąt. Młódka jestem przecież.
      Pozdrawiam serdecznie !!!

      Usuń
  4. Ojejku, ale fajnie masz, jasne,że jesteś młódka, przecież wiem, znam Cię nie tylko wirtualnie.
    Ja też wyjeżdżam imieninowo do Buska na 4 dni 12 marca. Co prawda jest post, ale..."Kiedy pościcie, nie bądźcie posępni jak obłudnicy..." więc nie myślę zakładać worka pokutnego, ale cieszyć się życiem i nadchodzącą wiosną. Czego i Tobie z całego serca życzę, moja droga Danusiu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bożenko "Postem Pana Boga nie przekupisz" , więc ciesz się w Busku i wypatruj wiosny. Miłego pobytu.
      Dziękuję moja Duszko.

      Usuń
  5. Ja też bardzo lubię tę piosenkę. I sernik jak na stół wielkanocny. CaUski!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A- ta piosenka jest taka pozytywna. Jessu Marzyniu Wielkanoc właściwie za pasem , a u mnie brudne szare okna i złe duchy po zimie. Muszę się zabrać za wyganianie ich miotłą.
      Całus wielki.

      Usuń
  6. Upiekłam na święta z maleńką modyfikacją - polewę zrobiłam tylko ze śmietany i dżemu pomarańczowego, bo miałam domowy dżem. Było mooocno pomarańczowo, pysznie. Dziękuję za przepis i polecam wszystkim niezdecydowanym. Pozdrawiam poświątecznie.
    Beata z Wrocławia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Beatko. Grunt to kreatywność w kuchni . Beatko , Ty jesteś dokładna w przepisach, bo nie pamiętam żeby coś Tobie nie wyszło z moich przepisów. Najbardziej przykre jest dla mnie to, jeżeli ktoś, coś zamieni wg siebie w przepisie głównym , a potem mi pisze, że nie wyszło. Bardzo się cieszę i dziękuję za komentarz.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń